Artikel: Diëten, momenten van diepe dalen

Artikel: Diëten, momenten van diepe dalen

DOOR Iris Disseldorp / 29-8-2014

Heb je een hekel aan diëten? Veel mensen die diëten ervaren vervelende emoties. Mensen worden chagrijnig, hebben depressieve gevoelens, voelen zich gefrustreerd. Relaties komen onder druk te staan. Er zijn zelfs mensen die daarom absoluut niet meer willen afvallen.

Ik ben absoluut tegen tijdelijke diëten, want ik ben er van overtuigd dat een tijdelijk dieet uiteindelijk averechts werkt. 90% van de mensen die diëten komen weer aan tot het oorspronkelijke gewicht. 30% hiervan wordt zelfs nog zwaarder. Het jojo-effect laat dit duidelijk in praktijk zien. Laten we daarom eerst eens kijken waarom diëten zo lastig is, en wat je er aan kunt doen…

Wat maakt diëten zo lastig? Als je van eetpatroon verandert, moet je lichaam en je geest hieraan erg wennen. Het is stressvol. Zowel je lichaam en je geest zeggen duidelijk ‘NEE’ tegen jouw beslissing om anders te gaan doen. Het oude patroon is veilig, omkaderd en dat voelt prettig.

Dat is de reden waarom mensen diëten als onprettig beschouwen.

En dat belemmert ze enorm… maar niet alleen om af te vallen. Ook zelf komen ze te kort als ze niet kunnen kiezen wat ze eigenlijk zouden willen kiezen. Dat geeft een frustrerend gevoel en veel onvrede.

Eigenlijk moet er een geheel nieuwe visie op diëten ontstaan, zodat je het niet uit de weg gaat, maar er eigenlijk naar uit kijkt, en het als prettig gaat ervaren als je kiest voor die nieuwe levensstijl.

Zelf heb ik me jaren geleden voorgenomen dat ik elke dag ga genieten van mijn nieuwe levensstijl. Als je nieuwe levensstijl zo voelt, kan je deze levensstijl ook het beste volhouden. Ik behoud nu mijn streefgewicht. Het is een levensstijl dat bij mij past, waarin ik in balans ben en rust ervaar.

Wat kun je doen zodat een nieuwe levensstijl prettig voelt, je er energie van krijgt, zodat je maximaal tot je recht komt en in balans kunt zijn? Hierbij 2 mindsets c.q. vaardigheden die je kunnen helpen het met gemak te doen en meer resultaat te halen.

  1. Zorg dat een dieet niet tijdelijk is, maar maak er een levensstijl van.Diëten voelt slecht als er te veel wisselingen zijn in eetpatronen. Maak je lichaam duidelijk wat de bedoeling is. Verander niet te snel, maar breng steeds kleine aanpassingen aan. Zo voorkom je dat je lichaam wilt gaan hamsteren. Als je de verandering vol hebt gehouden, ontstaat er balans en ontspanning in je lijf.
  2. Focus op wat wel mag. ‘Denk niet aan de roze olifant.’ Het resultaat is dat je juist wel daar aan gaat denken! Zo werkt het brein. Laat de weegschaal rustig in de kast staan en geef het 1 keer per maand de aandacht. Als je bedenkt wat je allemaal leuk vindt om te doen, ga dat ook doen. Je ziet veel beter wat je jezelf te bieden hebt.

Het zijn deze twee mindsets en vaardigheden die maken dat je met een veranderd eetpatroon hele goede resultaten kunt bereikt en met een blijvend resultaat.

De volgende stap die nodig is, is te zorgen dat je een voortdurende natuurlijke aandacht genereert, zodat je blijft afvallen of (uiteindelijk) op gewicht blijft. Hoe meer deze aandacht ingebakken zit, hoe makkelijker het wordt, hoe meer je afvalt of op gewicht blijft, hoe meer tevreden je bent.

Wil je een absolute ster worden in het volhouden van je nieuwe levensstijl, EN leren hoe je voortdurende continue aandacht genereert, doe dan mee aan het KNOP OM BIJ OVERGEWICHT-programma, dat 12 januari gaat beginnen. Wacht niet te lang om aan te melden. Er geldt nu een early birth-aanbieding tot 11 december 2014.

Bekijk het programma hier of meld je aan voor een gesprek met ons info@knopombijovergewicht.nl

Je kunt je ook altijd aanmelden voor de nieuwsbrief. Hierin komen allerlei tips, deze artikelen en early bird-aanbiedingen voor trainingen voorbij.

©2014 Iris Disseldorp

www.knopombijovergewicht.nl

Comments are closed.