Artikel: Succesvol goede voornemens implementeren: 9 stappen hoe je dit doet

Artikel: Succesvol goede voornemens implementeren: 9 stappen hoe je dit doet

DOOR Iris Disseldorp / 6-1-2015

Ik weet nog dat ik 10 jaar geleden elk jaar wel een goed voornemen had. Die voornemens gingen vaak over gezonder leven en over afvallen. ‘Ik wil dit jaar 7 kg afvallen.’ ‘Ik ga s ’avonds niet meer snoepen’. ‘Ik ga 3 keer in de week een uur op de racefiets’. In eerste instantie voelde zo’n voornemen krachtig. Een nieuwe start, wie of wat maakt mij wat! Al na een paar dagen en soms weken liet ik de voornemens al varen. De teleurstelling was daar.

Inmiddels doe ik het anders en ik houd mij succesvol aan mijn voornemens.Het is allemaal gebaseerd op een grondige voorwerk van je voornemen. Goed voorwerk is en blijft een van de allerbeste strategieën om het voornemen vol te houden

Wellicht heb jij ook in dit nieuwe jaar een voornemen gemaakt. Het nieuwe jaar geeft jouw een nieuwe start. Zeker na de feestdagen met veel warmte, gezelligheid en lekker eten. Maar hoe pak je dat aan? Veel mensen willen hun voornemen laten slagen, maar weten niet hoe. Ze laten de voornemens al snel varen. De waan van de dag is weer aangetreden (net zoals het bij mij vroeger ook ging).

De slimste manier om je eerste voornemen te laten slagen is om een zuivere voorstelling te maken. Hoe gaat je voornemen er in het echt uit gaat zien. Je krijgt hierdoor een beeld. Hierin kun je ook zien waar je tegen aan gaat lopen. Deze tegenslagen zou je bij voorbaat kunnen tackelen.

Een voorstelling maken geeft een reëel beeld en is snel te maken. Je kan overal doen. Gewoon op een moment als je je verveeld.

Hierbij 5 stappen om een succesvol voornemen te implementeren.

  1. Kies een heel specifiek onderwerp wat je graag anders zou willen. Hoe specifieker hoe beter. ‘Ik wil afvallen’ is niet specifiek genoeg. Beter is ‘Ik wil 4 avonden in de week niet meer snoepen’.
  2. Bepaal vervolgens heel concreet hoe dat er uit gaat zien. Wat doe je dan op deze avonden. Dit is heel persoonlijk en belangrijk dat je je focust op waar je van geniet.
  3. Maak tevens ook een toekomst plaatje van het hogere doel. Waarom wil je s’avonds niet meer snoepen? Bijvoorbeeld je voelt je fitter en je bent slanker. Of je voelt je gelukkig.
  4. Bepaal of de balans tussen oud plaatje en nieuw plaatje positief uitslaat voor het nieuwe plaatje. Je kiest namelijk in het verleden niet voor niks voor het snoepen in de avond. Dat leverde jou wat op. Dit is de moeilijkste stap.
  5. Stel jezelf de vraag of je echt overtuigd bent dat je nieuwe voornemen je echt direct EN op langere termijn gaat opleveren.
  6. Neem nu een moment om je voornemen om te zetten naar een besluit. Je gaat het doen! Er is een heel groot energieverschil tussen een voornemen en een besluit. ‘Ik neem voor om te winnen’ of ‘ik ga winnen! ‘. Voel je het verschil?
  7. En dan is het moment daar om het toe te gaan passen. Je voornemen ga je implementeren in je dagelijkse leven.
  8. Pas je voornemen op detail aan. Je zal ongetwijfeld op zaken stuiten die je eerst anders in gedachte had. Je hebt bijvoorbeeld veel feestjes of vergaderingen in de avonden. Je wordt verleid. Dat kan allemaal gebeuren. Geen nood: Pas je voornemen aan in detail en neem stap 1 tot en met stap 7 weer goed door. Dit zal je elke keer moeten doen als je je voornemen wil aanpassen op detail. Je maakt dus niet een geheel nieuw voornemen.
  9. Je gooit je voornemen nooit weg. Hij is immers niet voor niks gemaakt

Conclusie:

Een voorstelling maken is een van de beste manieren waarop je succesvol je voornemen kan implementeren. Je kunt het overal doen en je kunt het zo nodig snel aanpassen. Het geeft je een positief gevoel. Zo simpel kan het zijn.

Wil je meer weten over succesvol voornemens implementeren en afvallen zonder dieet? KNOP OM BIJ OVERGEWICHT geeft je veel van dit soort praktische, simpele, makkelijk toepasbare manieren en strategieën om je persoonlijke doelen te behalen. Je gaat makkelijker afvallen en je ontwikkelt meer positiviteit rondom afvallen. Let op: Alleen in januari geldt het snelle beslissers-aanbod voor het 4 maandenprogramma KNOPOMBIJOVERGEWICHT dat 2 maart 2015 zal starten.Bekijk het programma hier en vraag een gesprek aan.

www.knopombijovergewicht.nl

© 2014 Iris Disseldorp

Comments are closed.