Artikel: ‘Trek in lekkers’: de 5 grootste fouten die gemaakt worden

Artikel: ‘Trek in lekkers’: de 5 grootste fouten die gemaakt worden

DOOR Iris Disseldorp / 3-12-2014

De 5 grootste fouten die bij ‘trek in iets lekkers’ gemaakt worden waardoor afvallen en op gewicht blijven een grote ellende wordt.

Trek in ‘iets lekkers’ heeft iedereen wel eens. Wat is een betere manier om in leven te blijven dan met het ‘trek hebben in’ of ‘honger hebben’? Het is een natuurlijk proces, waardoor je niet vergeet te eten. Geen mens kan uiteindelijk zonder voeding. Je hebt voeding nodig om gezond en sterk te blijven.

Toch associëren mensen die graag willen afvallen en op gewicht willen blijven deze ‘trek’ met iets negatiefs. Er wordt snel wat lekkers uit de kast of koelkast gepakt om de behoefte te bevredigen. Achteraf heb je reuze spijt en baal je enorm van je zelf. Je voelt je zwak. Je bent teleurgesteld in jezelf. Je geeft het op. Je bent boos op jezelf of zelfs op anderen. Hoe komt dit? Hierbij 5 veelvoorkomende fouten die mensen maken als ze trek krijgen in iets lekkers.

  1. Korte termijn wint het van lange termijn winst. Een lange termijn visie is de grote kunst bij de overwinning van trek. Deze visie moet zo aanlokkelijk zijn, dat je je daar helemaal aan wilt committeren en de trek wilt opgeven. Over het algemeen hebben mensen geen of geen duidelijke lange termijn visie. Ze hebben er geen (positief) gevoel bij.

Wat is het geheim om WEL een aantrekkelijke lange termijn visie te creëren? Het zit hem in specificiteit en belangrijke waarden. De meest aanlokkelijke visie is met geuren en kleuren ingevuld en die tegelijkertijd belangrijke waarden van jou vertegenwoordigd.

  1. Onvoldoende erkenning van emotie. Mensen zijn geneigd om negatieve emoties weg te stoppen met eten en minder om deze emotie de ruimte te geven. De werkelijkheid is dat luisteren naar deze emotie nodig is om juist die trek te stillen. Je zult aan de slag moeten en dat is zeker niet altijd makkelijk. Het is vaak ook niet in 1 keer opgelost. Je moet nog een keer en nog een keer en nog een keer aan de slag om echt die emotie te begrijpen en hoe je met deze emotie om kunt gaan. De kunst is om vol te houden en nieuwsgierig te zijn naar je eigen emoties. Er valt veel hiervan te leren.
  1. Bedroevende manier om jezelf gek te maken. Het succes dat je bereikt door toe te geven aan de lekkere trek hangt af van het vermogen de trek om alleen nog maar te denken aan die trek. Veel mensen maken die trek veel groter in hun hoofd. Op een gegeven moment is de trek zo groot dat je overstag gaat. Mijn tip is: Verdiep je in manieren om jezelf af te leiden, zodat de trek in je hoofd afneemt of zelfs verdwijnt.
  1. De saboteur in jezelf niet zien of niet erkennen. Wellicht dat je nog niet weet dat je een saboteur hebt, die zorgt dat jij voor dat lekkere hapje gaat. Bij veel mensen is die saboteur blijkbaar heel succesvol. Het is een gemiste kans om hier geen aandacht voor te hebben. Die saboteur heeft het niet slecht met je voor. Als je eenmaal weet wat de saboteur wil, kun je deze wens vervullen met iets waar de saboteur ook tevreden mee is.

Wat kun je doen om die saboteur in jezelf te ontdekken? Een goede oefening is nagaan wat je tegen jezelf zegt – net voordat je toch toegeeft aan je trek-.

  1. De 5e fout die ik vaak zie is dat bij mensen de gewoonte er in sluipt.Soms is de aandacht op jouw ideale levensstijl tijdelijk weg. Door veel feestjes, drukte op je werk of andere verplichtingen snoep je meer dan je normaal zou doen. Het voelt zo vermoeiend om ‘weer te moeten’ beginnen, dat ze de handdoek in de ring gooien. En dat is erg jammer. Werken aan je ideale levensstijl is zoals bij alles wat je moet leren en waar je steeds beter in kunt worden. Maar doe het wel met kennis en beleid. Investeer in de beste kennis die je kunt krijgen.

Wil je met jouw ‘onbedwingbare trek’ snel aan de slag en wil je leren hoe je dat aanpakt, stap voor stap, zodat je gegarandeerd succesvol je trek bedwingt? Leer het van ondergetekende, die er zich niet voor schaamt te vertellen dat ze prima overweg kan met lekkere trek. Alleen als ze zelf een bewuste keuze heeft gemaakt, zal ze zwichten voor lekkere hapjes. In mijn 4 maandenprogramma leg ik hierover precies mijn methode uit. 

Wil je deze artikelen niet missen, meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

© 2014 Iris Disseldorp

Comments are closed.